تبلیغات
چاپ، چاپ سیلک، چاپ روی تیشرت - آموزش مجازی


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :bahar shirzad
تاریخ:دوشنبه 16 مرداد 1391-08:38 ق.ظ

آموزش مجازی

آموزش مجازی باتیک(مقدماتی)


فهرست مطالب

مقدمه 2
باتیك و تاریخچه آن 3
باتیك چیست 6
ویژگیهای پارچه برای چاپ باتیك 7
شناخت انواع رنگها برای رنگرزی ابریشم طبیعی 8
روش آماده سازی واكس 9
ابزار ایجاد نقش به شیوه نقاشی بر روی پارچه 7
تكنیكها در نقاشی باتیك 10
الف)قلم مو 10
ب) لوله های هدایت شونده 10
پ) باندانا 11
نقاشی بر روی پارچه های ابریشم 11
كار شناسی پارچه های باتیك 13

09111177409

09359116200   شیرزاد

ادامه مطلب را کلیک کنید تا بقیه متن را ببینید:


باتیك و تاریخچه آن
چاپ باتیك یا كلاغه‌ای را به نوعی میتوان نقش‌گذاردن بر روی انواع پارچه به خصوص ابریشم معنی كرد. كلمه باتیك از لغت Ambatik مشتق شده است كه معنی آن یك پارچه با نقاط كوچك است. باتیك، اصلش از كلمه جاوه‌ای ( یكی از جزایر كشور اندونزی ) Tirtik است كه به معنی فرایند و پایدار كردن بخشی از پارچه در برابر نفوذ رنگ است. یعنی محافظت از طرح‌ها پارچه با استفاده از گره زدن یا دوختن قبل از رنگرزی.
باتیك به معنای چاپ مقاوم است. این لغت با معنای خاص خود در جزایر جنوب شرقی آسیا و ژاپن هم رواج دارد و این هنر از ابتدا از این مناطق نشأت گرفته است اما بر طبق اسناد موجود اصالت این هنر به چین می‌رسد. پارچه‌های ابتدایی كه از غارها و یا قبور فراعنه پیدا شده است و همچنین رواج هنر چاپ باتیك در میان بومیان جاوه و سوماترا، موید این ادعاست. كه هنر چاپ پارچه قبل از رنگرزی به وجود آمده و انسان آن دوره میتوانسته با وسایل ساده و با استفاده از رنگ‌های طبیعی، گل یا عصاره بعضی از درختان پارچه را با نقش و نگار دلخواه بیارایند. پس از شناخته شدن رنگ های طبیعی، هنرمندان این دوره دریافته بودند كه با گره زدن و دوختن، چین دادن و یا لایه و تا كردن نقاط معینی از پارچه میتوان از نفوذ رنگ به داخل آن نقاط مخصوص و مورد نظر جلوگیری نمایند و در نتیجه یك طرح بسیار ساده و ابتدایی روی پارچه ایجاد می‌گردد.
در قرن 6 و 7 میلادی بازرگانان و كاروان‌هایی كه راه جاده ابریشم را می‌پیمودند این متاع را به عنوان سوغات و یا برای فروش به همراه خود می‌آوردند.
بیشتر نقشمایه ها در باتیك دارای معنای نمادین هستندو از طرح های سنتی كهن گرفته شده اند. متداول ترین طرح های باتیك متشكل از خطوط متقارن در هم بافته و نقش‌های ساده گیاهی هستند. با وجود این، تقریباً میتوان از هر نقش و طرحی برای چاپ یا نقاشی باتیك استفاده نمود.

تاریخچه باتیك :
از 2100 سال پیش از میلاد مسیح، انسان غارنشین آثاری از خود برجا نمانده است. این آثار گویای آن است كه انسان از ابزار مختلف، جهت چاپ بر روی پارچه آگاهی داشته است. مصریان با نقوشی كه بر دیوار غارها بر جا نهاده اند، سكاها با آثار باقی مانده پارچه در قبورشان و قالب‌های سنگی متعدد پیدا شده از آنها هر یك به نوعی سخن از قدمت این هنر دارند.
در ابتدایی ترین شكل چاپ، این چینی‌ها بودند كه به روایتی آغازگر این هنر و مبدع آن بودند و سپس در جاوه اندونزی با رنگهای طبیعی موجود، این هنر به اوج رونق خود رسید. در كره جنوبی كشف پارچه‌های مدفون شده به همراه مردگان و شواهد موجود در آریزونا و مكزیك، گویای اینست كه آنها نیز با اندكی تاخیر با نقش انداختن بر روی پارچه آشنا شده بوده‌اند.
در قرن هفدهم كشورهای هلند و فرانسه روش چاپ را از هند و چین اقتباس كرده و دنبال كردند. در سال 1678 میلادی اولین كارگاه چاپ باتیك در آمستردام شروع به كاركرد و سپس به تدریج كشور سوئیس نیز به جمع آنها پیوست. در این دوره باتیك كاران با ابداع ظرف مسی با یك لوله یا لوله‌های متعدد، واكس را بصورت خطوط متنوع بر روی پارچه ریخته و اسلوب كار خود را كامل‌تر كردند. در آن زمان نقش تك‌رنگ بود. از سده هجدهم در كشور‌آلمان باتیك آغاز شد و كم‌كم طرحهای چند رنگ متداول شد.
كشورهایی مثل تایلند، اندونزی، سریلانكا، هند و مالزی از پیشكسوتان این هنر به شمار می روند. كم كم این هنر به مرزهای ایران نیز نفوذ كرده و به شكلی كاملاً ساده به كار كرده است.
شهرهایی كه از قبیل تبریز، اسكو، دیزج، كهنمو، اسكندان، باویل و كهندان در این كارگوی سبقت از دیگر شهرها‌ گرفتند. از دوره صفویه یعنی حدود چهارصد سال پیش آثاری از چاپ پارچه در ایران یافته شده است. این آثار با نقوش داستانهای شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی آراسته شده بود. در دوره مشروطیت این هنر در ایران رونق‌یافته و هنوز نیز در شهرهای مختلف به ویژه در شهرهایی كه نام برده شد، هنرمندان قدیمی مشغول به‌‌كار‌هستند.
با وجود اینكه زادگاه این هنر خاور دور است، اما گسترش آن در حدی بود كه امروزه در كشورهایی مثل آلمان و فرانسه نیز این هنر به اوج شكوفایی خود رسیده است. بطوری كه به راحتی میتوان در فروشگاهها انواع طیف‌های‌رنگ، انواع پارچه‌های ابریشمی با تو نالیته‌های مختلف رنگی و انواع وسایل این كار را تهیه كرد و این هنر، هنری كاملاً شناخته شده است.
بیشتر نقش مایه‌ها در بالتیك دارای معنای نمادین هستند و از طرحهای سنتی كهن گرفته شده‌اند.متداول ترین طرحهای باتیك متشكل از خطوط متقارن در هم بافته و نقش‌های ساده گیاهی هستند.
باتیك چیست؟
باتیك كلمه‌ای جاوه ایست و جاوه یكی از جزایر كشور اندونزی می‌باشد. با این وجود اصالت این هنر به چین می‌رسد. باتیك به معنای چاپ مقاوم است. در ایران نیز این هنر با نام‌های باسمه1 و قدك2 آغاز به كاركرد كه البته به نام چاپ كلاقه‌ای ( كلاغه‌ای ) نیز می شناسند. این نام به این دلیل بر روی این هنر گذاشته شد كه روش كار در ابتدا در ایران به صورت تك رنگ و تیره بود و روی نوعی روسری ابریشمی به ابعاد cm160×150 و یا cm170×160 انجام می‌شد كه به نام كلاغه معروف بود و در ضمن طرح‌هایی كه به وجود می‌آمد شباهت بسیار به پرهای كلاغ داشت.
در این روش ابتدا پارچه را در چند قسمت گره می‌زدند و سپس با رنگ سیاه یا یك رنگ تیره رنگ می‌كردند. پس از باز كردن پارچه نقوشی مانند پرهای كلاغ ایجاد می‌شد رنگهای مصرفی در این نوع تولیدات رنگ‌های راكتیو است كه بسیار مناسب می‌باشد.
بعدها توسط بومیان بدوی ساكن در اندونزی ماده‌ ای بوجود آمد كه این هنر را به دنیای نوینی بود. آنها از حل‌كردن برگ درخت موز در محلول سود سوزآور ماده چسبناكی بدست آوردند كه وقتی با خاك رس مخلوط می‌شد، آن را به عنوان ماده مقاوم با قلم روی پارچه استفاده می‌كردند.
در این هنر گاهی نقش ها،‌ توسط واكس3 مخصوص بصورت منفی ایجاد میشوند و زمینه رنگ شده جهت طرح بعدی آماده میشود و گاهی این طرح ها مستقیماً روی پارچه پیاده میشوند و به اصطلاح از روشهای باندا استفاده می‌شود.
در چاپ منفی طرح، ابتدا با وسیله مخصوص، واكسی بر روی پارچه بصورت طرح موردنظر گذاشته می‌شود و سپس پارچه را در حمام رنگ فرو می‌كنند. قسمتهای آغشته به واكس رنگ را به خود جذب نمی‌كند و طرح موردنظر را ایجاد می‌كند.
ویژگیهای پارچه برای چاپ باتیك :
پارچه های مناسب برای چاپ باتیك باید دارای دو ویژگی مهم باشد :
1- رنگرزی آنها در درجه حرارتهای پایین یعنی 30 تا 40 درجه سانتی‌گراد امكان پذیر باشد.
در چاپ باتیك به دلیل استفاده از واكس بر روی پارچه، در هنگام رنگ‌آمیزی وقتی درجه حرارت حمام رنگرزی به 50 درجه سانتی‌گراد و بالاتر می رسد، واكس موجود روی پارچه جدا شده و سپس خراب شدن نقشهای ایجاد شده روی پارچه میشود. از سالهای گذشته تاكنون از پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشمی كه در درجه حرارت‌های پایین نیز جذب رنگ مطلوبی دارند برای چاپ باتیك استفاده شده است.
2- پارچه باید تا حد امكان ظریف باشد.
ظرافت پارچه باید به حدی باشد كه واكس باتیك امكان عبور از ضخامت پارچه و ظاهر شدن بر روی طرف دیگر آن را داشته باشد. در صورت ضخیم بودن پارچه، واكس امكان عبور از درون آن را پیدا نكرده و فقط یك طرف پارچه را می‌پوشانند. لذا در هنگام رنگرزی، رنگ از پشت پارچه به قسمتهای پوشیده شده از واكس نفوذ كرده و سبب از بین‌رفتن نقش ایجاد شده روی آن می‌گردد. با توجه به دو ویژگی فوق میتوان گفت كه پارچه‌های ابریشمی بهترین شرایط بهترین شرایط را برای چاپ باتیك را دارا می‌باشند.
امروزه در ایران و سایر كشورها از این نوع پارچه برای چاپ باتیك استفاده می‌شود.
شناخت انواع رنگ‌ها برای رنگرزی ابریشم طبیعی :
رنگهای مورد استفاده در باتیك انواع مختلفی دارند. برای داشتن رنگ‌های شفاف روی پارچه و ماندگاری طولانی‌تر رنگ‌ها، لازم است به حلال این رنگ‌ها، یعنی آب مورد استفاده توجه خاص داشته باشیم. همانطور كه میدانید آب‌مصرفی ما دارای املاح معدنی فراوان است. این املاح در حین رنگرزی باعث ناهماهنگ شدن رنگ بر روی پارچه می‌شوند و به مرور زمان نیز با اجزای رنگی تركیب شده، با آنها واكنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد لكه‌های ناخواسته حاصل از رسوبات این واكنش‌ها می‌گردند. لذا استفاده از آب سبك و بدون املاح، امری لازم و ضروریست.
رنگها در تقسیم بندی كلی شامل دو گروه رنگهای طبیعی و رنگ‌های شیمیایی هستند.
رنگهای طبیعی نیز خود به دو گروه رنگ‌های گیاهی و رنگ‌های حیوانی تقسیم می‌شوند. همچنین رنگ‌های شیمیایی نیز شامل رنگ‌های مستقیم، رنگ‌های راكتیو، رنگ‌های اسیدی، رنگ‌های سپلكس، رنگ‌های بازیك و رنگهای دیگر می‌باشد.
معروف ترین و پركارترین رنگ‌ها در هنر فن باتیك، رنگهای بازیك، راكتیو و رنگهای گیاهی می‌باشند.
این دسته رنگها چون طی فرایند جوشیدن و حرارت آماده مصرف می‌شوند، باید پس از این كه كاملاً سرد شدند از آنها استفاده نمود، چون ماده مقاوم یا واكس در مقابل حرارت مقاوم نیست و در اثر حرارت رنگ، مقاومت خود را از دست خواهد داد. امروزه نوع دیگری از رنگهای باتیك نیز در بازار موجود است كه این رنگها به صورت خمیر در ظروف یا تیوپ‌های با اندازه‌های مختلف موجودند.
این رنگها به راحتی در آب حل می‌شوند و پس از خشك شدن از ثبات كافی برخوردارند و در اثر شست‌ و شو از بین ‌‌‌نمی‌روند.
برخی رنگ‌های موجود در بازار با نام‌های تجاری زیر موجود می‌باشند :
Silk LB- Tex tail- Pbeo- Acrylic- Pentel

روش آماده سازی واكس :
در قدیم برای تهیه واكس از برگ درخت موز و سود سوزآور به همراه خاك رس استفاده میشد. ولی بعدها برای تهیه واكس از صمغ و موم زنبور عسل و سقز استفاده كردند. این روش اولیه بار به وسیله ایرانیان آغاز شد و شیوه قبلی را از دور خارج ساخت. شیوه كار به این صورت بود كه با مخلوط مواد بالا سطح پارچه را می‌پوشانند و سپس طرح مورد نظر را از روی آن می‌تراشیدند و رنگ می‌كردند. هنگام رنگرزی، الیاف محل‌های تراشیده شده رنگ را به خود می‌گرفت. دوباره روی آنها را با مخلوط بالا می‌پوشاندند و سپس قسمت‌های دیگر را می‌تراشیدند و رنگ‌می‌كردند.
اكنون به جای صمغ از پارافین به همراه موم و سقز استفاده میشود. در برخی مناطق از پیه گاو و با گوسفند نیز به همراه سه ماده قبلی استفاده میشود كه این به تكنیك موردنظر و همچنین سردی و گرمی هوا محل بستگی دارد.
مواد لازم برای تهیه واكس مورد نیاز برای نقاشی به شرح زیر است :
الف- پارافین منجمد 100 گرم
ب- موم طبیعی خالص 20 گرم
ج- سقز طبیعی 5 گرم
ابزار ایجاد نقش به شیوه نقاشی روی پارچه :
در قسمت ذیل به وسایل موردنیاز برای نقاشی پارچه در باتیك اشاره‌ای كوتاه می‌كنیم :
1- پارچه ایمنی متناسب با طرح
2- طرح مورد نظر
3- مداد برای انتقال طرح روی پارچه
4- انواع قلمو
5- لوله‌های هدایت كننده موم ( تیان ، تاجنیتیك )
6- میزكار
7- چهارچوب ( كلاف چوبی ) برای كشیدن پارچه
از چهارچوب برای ثابت نگهداشتن پارچه استفاده می‌كنند و ساختار چهارچوب به صورت یك قاب مربع یا مستطیل شكل با شیارهایی داخل آن است كه میتوان در اندازه‌های مختلف تغییر داد. پارچه با پونزبر كلاف چسبانده‌می‌شود.
8- ظرف مسی برای گرم كردن واكس
9- پالت رنگ برای در دسترس بودن رنگها
10- اتو برای تثبیت و پارافین گیری
تكنیكها در نقاشی باتیك :
تكنیكها در نقاشی باتیك عبارت است از :
الف- قلم مو ب- لوله‌های هدایت شونده Cantiny یا تاجنیتیك
پ- روش tieanddye یا باندا ث-روش تا عنكبوتی
ج-نمك چ-الكل
الف- قلمو
در این شیوه طرح مورد نظر را روی پارچه منتقل می‌كنند و سپس پارچه را روی میز پهن كرده توسط قلمو قسمتهایی از طرح را كه مدنظر است با موم می‌پوشانند. در این شیوه بازی خطوط قلمو و كلفتی و نازكی خطوط كه با موم گرفته شده است زیبایی فوق‌العاده‌ای به كار می‌دهد.
ب- لوله های هدایت شونده :
اعتقاد بر این است كه cantiny تماماً اختراع جاوه‌ای‌ها می‌باشد. cantiny و یا همان تاجنتیك، لوله مسی كوچك نازكی است كه به یك كاسه خیلی كوچك كه دهانه تنگی دارد جوش خورده است.
همچنین یك دسته خیزرانی كوتاه نیز به آن منتقل است كه طول آن یازده سانتی‌متر می‌باشد. این ظرف مسی از موم مذاب پر می‌شود و سپس توسط هنرمند طرح‌های مورد نظر خود را توسط آن روی پارچه می‌كشند. لوله‌های‌ cantiny اندازه‌های مختلفی دارد و براساس ظرافت خطوط، نوع آن را می‌توان تعیین كرد. از لوله‌هایی با قطر یك میلیمتر برای كارهای ظریف تا لوله‌های عریض برای طرح‌های بزرگ وجود دارند. طرح‌هایی كه به صورت راه‌ راه می‌باشند با cantiny كه لوله‌های بیشتری دارد انجام می‌شود.
پس از اینكه پارچه به موم آغشته شد با قلم مو رنگهای مورد نظر را در بین خطوطی كه با موم گرفته شده منتقل‌می‌كنند.
پ) tieanddye ( باندانا ) :
این تكنیك كه ابتدا در هند انجام شد، بسیار متنوع می‌باشد و میتوان طرح‌های انتزاعی و غیرهندسی را ایجاد‌كرد. موقعیت در این روش زیاد است و بستگی به هوش و زكاوت و تدابیر استادكار دارد. به این صورت كه با محكم بستن قسمتهایی از پارچه توسط یك نخ محكم و فرو بردن آن به صورت موضعی یا تمامی در محلول رنگ، نقشهایی بر پارچه پیاده می‌شود.
حال میتوان قسمتهای دیگر پارچه را محكم بسته و مجدداً در محلول رنگ فرو برد و در همین حال عمل بستن قسمتهای دیگر را ادامه و در محلول رنگ دیگر فرو برد. بدین صورت میتوان ضمن حفظ قسمت یا قسمتهایی از سطح پارچه، رنگهای تركیبی از دو یا چندین رنگ را در سطح پارچه ایجاد نمود. همان طور كه گفته شد نقش ایجاد كننده آزادانه قابل تغییر است به این صورت كه میتوان با روشهای مختلف تغییرات بسیار جالبی در سطح پارچه ایجاد نمود.
نقاشی بر روی پارچه‌های ابریشمی :
همانطور كه در قسمتهای گذشته شیوه واكس برای نقاشی باتیك توضیح داده شد اینك نوبت به اجرای آن و نحوه نقاشی بر روی پارچه می‌گردد.
واكس كه آماده كردیم را بر روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا واكس گرم باقی بماند.
سپس در همین حال پارچه موردنظر را كه معمولاً ابریشم و گاهی اوقات نیز ساتن می باشد را بر روی چهارچوب متحرك توسط پونز از هر چهار طرف كشیده و متصل می‌كنیم تا همانند یك بوم نقاشی گردد. البته اگر قبل از این مرحله طرح مورد نظر بر روی پارچه ترسیم شود بهتر است.
بعد از این دو مرحله ترسیم نقوش و بوم كردن آن بر روی چهارچوب، توسط واكس شروع به ترسیم خطوط و مكانهایی كه نمی‌خواهیم رنگ بر روی آنها قرار گیرد می‌كنیم.
بعد از آن طبق مواردی كه گفته شد شروع به رنگ آمیزی طرح می‌كنیم. البته باید دقت شود رنگ به اندازه این بوقلمو نباشد كه بر روی كار رنگ پخش شود و از قسمتهای موم خورده بگذرد و پارچه را لك كند. وقتی كار رنگ‌آمیزی به پایان رسید میتوان پارچه را مثل لباس و غیره باتیك گیری كرد و شست.
اگر پارچه‌ ما كوچك باشد مثل دستمال و یا تابلو احتیاج به دستگاه باتیك گیری ندارد میتوان با چند صفحه روزنامه و اطو واكس را از روی پارچه برداشت. به این ترتیب كه روی میز یك پارچه نخی نرم، یا چیزی شبیه آن به اندازه پارچه موردنظر پهن كرده چند ورق روزنامه در زیر پهن كرده و كار را بر روی آن قرار می دهیم و بر روی آن نیز چند عدد روزنامه می‌گذاریم و با اطوی داغ بر روی آن می‌كشیم به علت حرارتی كه اتو تولید می‌كند واكسها به حالت مایع روان در می‌آید و به چربی روی پارچه از بین رفته و حاله‌ای اطراف طرح ایجاد شده است. برای اینكه تمامی چربی پارچه گرفته شود و پارچه لك نگیرد، پارچه را داخل بنزین چند مرتبه مالش می‌دهیم تا چربی باقی‌مانده نیز گرفته شود. بعد آن را در جایی قرار می‌دهیم تا بنزین متصاعد شود، به این ترتیب كار ما حاضر است.

كارشناسی پارچه‌های باتیك :
1. استفاده از رنگ‌ های طبیعی به كار ارزش بالاتری می‌بخشد ولی در صورت استفاده از رنگ‌های شیمیایی، این رنگ‌ها باید قابلیت استفاده در رنگرزی با درجه حرارت ‌های كم را داشته باشند و رنگ‌ها متنوع و كاملاً ثابت در برابر نور، شستشو و گذر زمان باشند.
2. واكس مورد استفاده باید از كیفیت مناسب برخوردار بوده و پس از پایان كار، بویی از آن به جا نماند.
3. بر روی پارچه اثراتی از نقش پریدگی و چند رنگی ‌های ناخواسته نباشد. ولی چاپ به گونه‌ای انجام شده باشد كه رگه‌های متعدد و رنگی بر روی پارچه ایجاد شده باشد.
4. نقاشی باتیك بر چاپ باتیك برتری دارد و لذا هر چه نقش‌ها ابتكاری و جدید ( در چهارچوب نگاره‌های سنتی ) باشد ارزش كار بالاتر می‌رود.

09111177409

09359116200   شیرزاد






داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


chaturbate hack free
دوشنبه 13 شهریور 1396 02:53 ق.ظ
I want to to thank you for this good read!! I definitely enjoyed every bit of it.
I have you saved as a favorite to check out new stuff you post…
suefugirly.jimdo.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:32 ب.ظ
I loved as much as you'll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored material stylish.

nonetheless, you command get got an shakiness over that
you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.
How you can increase your height?
شنبه 14 مرداد 1396 12:14 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact
was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you!
However, how could we communicate?
Shayna
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:50 ب.ظ
Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site,
how could i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal.
I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear
idea
Myrtle
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:09 ب.ظ
Good post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis.
It's always useful to read through content from other writers and practice a little something from other web sites.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:57 ق.ظ
I have been browsing online more than 2 hours today,
yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. Personally, if all web owners and
bloggers made good content as you did, the net
will be much more useful than ever before.
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 10:07 ب.ظ
Greetings, I do think your website may be having browser
compatibility issues. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.
I just wanted to provide you with a quick heads up!

Other than that, great site!
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 10:01 ب.ظ
Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your
site is excellent, let alone the content!
یو پی اس
یکشنبه 19 مرداد 1393 10:16 ق.ظ
خیلی عالی بود موفق باشین
sepideh
جمعه 16 خرداد 1393 08:27 ق.ظ
site shoma mofid ast
امیر حسین نادرى
شنبه 23 فروردین 1393 02:43 ب.ظ
ببخشید تو زنجانم هست مغازش یا نه
استاد سلام
دوشنبه 2 دی 1392 03:42 ب.ظ
سلام
سایت ما را ببینید و برای آموزش و تدریس هنرتان ثبت نام کنید : سایت استاد سلام
سایت مرجع تدریس خصوصی که استاد همه فنی توش هست : ببینید لطفا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر